Hoe je met klantgegevens zorgt voor
een succesvolle salon


Gepubliceerd op: 23-02-2023

Zonder klanten kun je je beauty salon niet runnen. Je klantenbestand is dus hartstikke belangrijk. En misschien zelfs nog wel belangrijker dan je denkt. Want die klantgegevens zijn niet alleen handig voor het maken van afspraken, maar je kunt ze ook gebruiken om je salon nóg succesvoller te maken.

 

Daarom laten we je zien hoe je met klantgegevens jouw business naar een hoger niveau kan tillen.





klantgegevens-leiden-tot-succesvollere-salons

WAT ZIJN KLANTGEGEVENS EIGENLIJK?


Met klantgegevens bedoelen we meer dan alleen de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres van je klanten. Je kunt bijvoorbeeld ook bijhouden welke behandelingen mensen boeken, wanneer ze langskomen voor een behandeling of welke producten ze erbij kopen. Door die gegevens te analyseren, leer je je klanten beter kennen en kun je je service en marketing nóg beter afstemmen op hun behoeften.


3 VOORDELEN VAN KLANTGEGEVENS


Dit is hoe klantgegevens je kunnen helpen om je salon te verbeteren en meer (commercieel) succes te halen:


1. INZICHT IN KLANTGEDRAG


Klantgegevens bieden je inzicht in de voorkeuren en het gedrag van je klanten. Dat is handig, want daarmee weet je bijvoorbeeld wanneer klanten terugkomen voor bepaalde producten of behandelingen. En met die informatie zou je dan op precies het juiste moment een aanbieding kunnen doen of een reminder sturen.

Maar je ziet ook welke producten populair zijn of populair worden. Ook belangrijk, want daarmee kun je weer inspelen op toekomstige trends. Zo kun jij als één van de eersten je klanten voorzien in hun (nieuwe) behoeften en ben je de concurrentie een stapje voor. Goed voor je reputatie en voor een constante stroom aan nieuwe én terugkerende klanten.


2. MARKETING OP MAAT


Je kunt gewoon één promotie doen voor al je klanten. Maar de kans is groot dat die specifieke aanbieding voor een grote groep niet relevant is en dat veel mensen er niet op ingaan. Het heeft bijvoorbeeld niet zoveel zin om korting te geven op afslankbehandelingen aan klanten die voor huidtherapie bij je salon komen.

Door klantgegevens bij te houden en te analyseren, zou je iedere klant een unieke aanbieding kunnen doen. Een aanbieding die perfect aansluit op zijn of haar wensen. Bijvoorbeeld kortingen op een bepaalde productgroep of een bepaalde soort behandelingen. Zo vergroot je de kans dat ze wél een afspraak maken!


3. BETERE SERVICE

 

Met inzicht in het klantgedrag en marketing op maat kun je al je omzet verhogen door bestaande klanten te stimuleren opnieuw producten te kopen of terug te komen voor een nieuwe behandeling. Maar je kunt die klantgegevens ook gebruiken om zonder kortingen of promoties je agenda gevuld te houden.

Vraag klanten bijvoorbeeld regelmatig om feedback en houd die bij in je database. Zo krijg je al snel een idee wat je klanten graag zouden willen zien. Daarmee kun je je service verbeteren en dat leidt uiteindelijk weer tot meer klanttevredenheid en loyaliteit. Met andere woorden, met een betere service krijg je meer terugkerende klanten in je salon … en dus ook meer omzet!


HOE HOUD JE KLANTGEGEVENS BIJ?

 

Alles opschrijven in een boekje wordt al gauw een rommeltje. Met Excel kom je vaak al wat verder, maar het ideale is natuurlijk speciale software of app. Daarin kun je vaak alle belangrijke gegevens kwijt. Van naam en contactgegevens tot aan speciale notities. Bovendien houden veel van die programma’s ook je afspraken bij.

Zo zie je in één oogopslag wat iemand nodig heeft - en waar er upsellkansen liggen!

 

OOK INSPELEN OP NIEUWE BEHOEFTEN & TRENDS?

 

Wil je op basis van je klantgegevens ook inspelen op de veranderende behoeften en de nieuwste trends? Bekijk onze apparaten, check de webshop voor de nieuwste producten of maak een vrijblijvende afspraak en ontdek wat we nog meer voor je kunnen betekenen. We helpen je graag van jouw salon een succes te maken.

We ontvangen je graag.
Nidhan Chhina - CEO

contact via Whatsapp