Veel salons hebben wel eens te maken met no-shows of late afmeldingen. En misschien heb jij ook wel klanten die niet op komen dagen voor hun afspraak. Dat is niet alleen vervelend, maar levert ook stress op. Bovendien verdien je op die manier niks. Gelukkig kun je met deze tips en tricks meteen wat doen om het risico op no-shows of te late afmeldingen te verkleinen!
Met een makkelijk en (online) boekingssysteem verklein je ook de kans op no-shows. Daarmee kunnen klanten namelijk precies zien wanneer jij nog plek hebt en kiezen ze gewoon zelf een datum en tijdstip die het best past in hun agenda. Zo vergroot je de kans dat klanten überhaupt kunnen komen en heb je zelf ook nog minder werk aan de administratie. Win-win.
Het is altijd een goed idee om een automatische afspraakbevestiging te sturen. Gewoon via e-mail, via een sms of via een appje. Klanten zien dan meteen of ze de juiste datum hebben afgesproken. Is dat niet het geval? Dan kunnen ze je meteen even bellen of een berichtje sturen om de afspraak te verplaatsen naar een moment waarop ze wél langs kunnen komen voor hun behandeling.
De belangrijkste reden voor het missen van een afspraak is dat klanten het simpelweg vergeten zijn. Dus wil je echt zeker weten dat klanten langskomen? Stuur dan ruim op tijd ook een (automatische) reminder. Of meerdere zelfs. Op die manier voorkom je klanten hun afspraak vergeten voor bijna de volle 100%.
Het is dus wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de contactgegevens van je klanten correct en up to date in je systeem staan. Je wilt die bevestigingen en reminders natuurlijk wel naar het juiste e-mailadres of 06-nummer sturen!
Als jouw klanten vaak (lang) moeten wachten op hun behandeling, dan zien ze ook de noodzaak van op tijd komen minder in. Zorg er dus voor dat je de wachttijd zo kort mogelijk houdt. Houd desnoods na iedere afspraak een extra paar minuten vrij, zodat andere klanten er niet onder lijden als een behandeling onverhoopt iets uit loopt. Dat geeft je zelf ook meer rust!
Zelfs met bovenstaande tips voor het voorkomen van no-shows kan het altijd zijn dat een klant een afspraak mist. Het beste is om dan gewoon even contact op te nemen. Je kunt dan checken waarom iemand niet op is komen dagen en - belangrijker nog - meteen een nieuwe afspraak maken.
Handig, want sommige klanten schamen zich misschien wel en komen dan liever helemaal niet meer langs. Door even contact op te nemen houd je die mensen ook binnenboord!
De beste manier no-shows te voorkomen en te zorgen voor terugkerende klanten? Echt impact maken met je behandelingen. En daar helpen we je natuurlijk graag bij. Check onze webshop en bestel je favoriete producten. Dan ben je helemaal klaar voor de feestdagen en het nieuwe jaar!